Hoe laat jij jouw site opvallen in de zoekresultaten van Google?

Er zijn miljoenen websites op het internet en er worden miljoenen zoekopdrachten per dag in de zoekmachines geslingerd. Hoe laat je jouw website opvallen in de zoekresultaten? En over welke zoekresulaten hebben we het dan eigenlijk.

Soorten zoekverkeer

Er zijn ruwweg twee soorten zoekverkeer te onderscheiden: betaald zoekverkeer en organisch zoekverkeer. In deze blog wil ik met name ingaan op het organische zoekverkeer. Het betaalde zoekverkeer zal ik in een latere blog behandelen. Toch is het goed om het onderscheid tussen betaald en organisch zoekverkeer wat nader uit te leggen.

Betaald zoekverkeer: Hoog in Google…

Hoog in Google, wie wil het niet? Veel bureaus adverteren ermee: “Wij krijgen jouw website hoog in Google”. Een aantrekkelijke gedachte; immers, wanneer je op de eerste pagina en positie van Google staat dan moet dit wel veel bezoekers opleveren. In veel gevallen is er sprake van een enigzins vrije interpretatie van het begrip “Hoog in Google”. Zoals je wellicht weet is het mogelijk om binnen zoekmachines te adverteren. Afhankelijk van de relevantie van jouw advertentie en het bedrag dat je bereid bent per klik te betalen (CPC of Cost per Click) kom je hoog in Google. Betaald zoekverkeer dus.

In de basis is hier helemaal niets mis mee. Het is een manier om meer klanten naar je website te trekken en de bezoeker wellicht iets te laten doen, te laten kopen of om contact te laten zoeken. Adverteren in zoekmachines kan ook een manier zijn om je (naams)bekendheid te vergroten of om het je eenvoudiger te maken om jouw website op de eerste pagina van de zoekmachines te krijgen als andere mogelijkheden uitgeput zijn.

Bedenk wel dat wanneer je stopt met adverteren de bezoekersstroom vrijwel direct zal stagneren of misschien wel helemaal opdroogt. In feite leg je jezelf aan een infuus. Zorg dat je hier niet te afhankelijk van wordt.

Organisch zoekverkeer: Hoog in Google?

Organisch zoekverkeer is onbetaald zoekverkeer. Sommige mensen noemen het gratis zoekverkeer maar zover zou ik niet willen gaan. Organisch zoekverkeer is verkeer dat als herkomst de niet betaalde zoekresultaten in de zoekmachine heeft. Het onderstaande plaatje geeft je hierbij wat meer duidelijkheid. Het oranje cirkeltje bevat de zoekopdracht, blauw omrand zijn betaalde plekken, groen omrand zijn de organische zoekresultaten.

zoekresultaten overzicht

zoekresultaten: organisch en betaald zoekverkeer

Ook hier kun je hoog in Google komen en mensen verleiden naar jouw website door te klikken. Hoe kom je in deze zoekresultaten nu zo goed mogelijk voor de dag? Ik zou hier een ontzettend lang en gecompliceerd antwoord kunnen geven, dat laat ik in dit geval achterwege. Je kunt een aantal eenvoudige zaken als uitgangspunt nemen: met voor jouw potentiële bezoekers relevante en actuele content, tender love and care in combinatie met bloed, zweet en tranen kom je een heel eind. Zorg dat je een duidelijke website hebt waar de bezoekers makkelijk hun weg kunnen vinden en waar de content op een heldere manier wordt voorgeschoteld. Heb je dit voor elkaar? Tijd om Google als etalage te gebruiken!

etalage cupcakeshop

Val op in Google, zorg voor een aantrekkelijke etalage!

Gebruik Google als etalage!

Uiteraard wil je opvallen in de zoekmachines. Hoe leid je zoveel mogelijk relevante bezoekers naar jouw website? Er zijn een aantal zaken die je kunt doen om te zorgen dat het zoekresultaat van jouw website in Google er net wat aantrekkelijker uitziet. Hieronder zie je een voorbeeld van een (volstrekt willekeurig) zoekresultaat in Google.

zoekresultaat

Voorbeeld zoekresultaat Google

Zoals je kunt zien bestaat het zoekresultaat uit een aantal elementen. De blauwe link is de paginatitel. De groene tekst de URL waar je pagina onder te vinden is.  De tekst onder de groene link is de pagina beschrijving. Tezamen vormen deze elementen jouw etalage in de zoekresultaten van Google. Hoe kun je deze elementen nu inzetten?

Paginatitel

Laten we bovenaan beginnen. Zorg voor een duidelijke paginatitel. Leef je uit in maximaal 70 tekens, dat is precies de helft van een perfecte Tweet… Maak een beschrijvende en aantrekkelijke titel die goed aansluit bij de content die je onder de aandacht wil brengen. De paginatitel wordt in de meeste webbrowsers ook in de tabs bovenin je scherm weergegeven.

pagetitle tabs

Tabs aan de bovenkant van je webbrowser geven de paginatitel ook weer

Domeinnaam

Kies een domeinnaam die beschrijvend is voor jouw dienst, product of persoon. Zorg er in ieder geval voor dat domeinnaam de content van jouw website reflecteert, of maak heel bewust de keuze om dit niet te doen. De domeinnaam zou een potentiële bezoeker een idee moeten geven van wat hij of zij op jouw website kan aantreffen. Het zou zo maar kunnen dat de domeinnaam die je voor ogen hebt reeds door iemand anders geclaimd is. Je zult in dat geval creatief moeten zijn of worden om een andere domeinnaam te verzinnen. Het ontzettend sympathieke hoofd aan de linkerkant is van mij… Wil je mijn hoofd naast jouw zoekresultaat hebben? Doe me dan een goed zakelijk voorstel… Werkt fantastisch voor je conversie. Je kunt natuurlijk ook (diep) in je zakken tasten om de domeinnaam over te kopen van iemand anders. Voor je subpagina’s geldt eveneens dat ze beschrijvend moeten zijn. Probeer www.jouwdomein.nl/ na de / niet te laten volgen door prodid?90201 (www.jouwdomein.nl/prodid?90201) maar liever door iets dat relevant én leesbaar is: www.jouwdomein.nl/iets-relevants-en-begrijpelijks.

De paginabeschrijving

De paginabeschrijving (meta description) werkt in feite als een soort samenvatting van je pagina. Wanneer je deze netjes invult zullen de zoekmachines deze tonen in de zoekresultaten. Het is raadzaam om voor elke pagina een aparte beschrijving te maken die wederom aansluit bij de content van die pagina. Zorg dat deze pagina beschrijving wervend is. Verleid je potentiële bezoekers om door te klikken. Neem een call to action op in de beschrijving. Een call to action (CAT) probeert je bezoeker over te halen tot een specifieke handeling (kopen! lezen! reageren! discussieer mee! wat vind jij?). Voor de pagina beschrijving heb je 156-160 tekens tot je beschikking, voor de Twitteraars onder ons een zee van ruimte. Is je beschrijving te lang? Dan zal deze door de zoekmachine worden afgebro…

Kek fotootje (Google auteurschap)

Het is al enige tijd mogelijk om content die je post op een specifiek domein (zoals www.sebastiaanlindenhof.nl) te koppelen aan je Google+ profiel. Dit is handig om jezelf te profileren en de door jou geschreven content aan jouw profielfoto/avatar te koppelen. Koppelen doe je in vijf eenvoudige stappen:

  1. Zorg voor een herkenbare profielfoto (herkenbaar kan behoorlijk subjectief zijn).
  2. Zorg dat er een naamregel op elke pagina met de door jou gecreëerde content staat, bijvoorbeeld ‘door Sebastiaan Lindenhof’.
  3. Zorg dat de naamregel overeenkomt met de naam van jouw Google+ profiel.
  4. Verifieer dat je een e-mailadres (bijvoorbeeld: ik(at)sebastiaanlindenhof.nl) op hetzelfde domein als je content hebt. (Heb je geen e-mailadres op hetzelfde domein? geen probleem)
  5. Meld je aan voor Google Auteurschap

Jouw profielfoto wordt vervolgens ook getoond in de zoekresultaten.

Ten slotte

In deze blog heb ik je geprobeerd enig inzicht te geven hoe jouw website in de zoekresultaten van Google te vinden is. Ik heb hierbij een onderscheid gemaakt tussen betaalde en organische zoekresultaten. Daarnaast heb je kunnen zien hoe een zoekresultaat in Google opgebouwd is en hoe je dit kunt gebruiken om een kleine etalage in te richten. Er zijn dikke boekwerken en e-books van honderden mb’s geschreven over dit onderwerp, dit blog is dan ook verre van compleet. Heb je vragen en/of opmerkingen laat dit dan gerust weten in de comments. Denk je dat anderen ook baat hebben bij deze blog vergeet dan niet de blog te delen. De social media knoppen staan hier vrijwel direct onder…

 

2 reacties op “Hoe laat jij jouw site opvallen in de zoekresultaten van Google?”

  1. mark schreef:

    nieuwe hobby? Leuk! Ik vraag nog wel aan je over de plaatjes in de zoekresultaten.

  2. Burak schreef:

    Leuk artikel!

Voel je vrij om te reageren